fredag 21 mars 2014

SMARRIG TÅRTA!



Igår firade vi min kollega på hennes högtidsdag med tårta o kaffe.
Det var någon som ville ha receptet på tårtan. Så jag tänkte att om jag delade med mig av receptet här på bloggen, så var det fler som kunde bjuda sina kollegor på den goda chokladtårtan. :))


Bild  @enkelstil

CHOKLAD OCH APELSINTÅRTA.

100 g  smält smör
2 dl mjölk
 4 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
4 ägg
2 dl strösocker
2 dl råsocker/rörsocker

Smält smöret, ta av kastrullen från värmen och häll i mjölken.
Vispa ägg och socker pösigt.
Vänd ner dom torra ingredienserna och tillsätt det smälta  smöret/mjölken. Rör till en jämn smet. Häll smeten i en smord och bröad form.
Grädda kakan i 175 grader  i ca 40 min. Känn med en sticka att kakan är helt klar.  Låt tårtbottnarna kallna.

FYLLNING

5 dl vispgrädde
400 g rumsvarm Nutella
1/2 dl apelsinjuicekoncentrat
finrivet apelsinskal av en apelsin
1 msk vaniljsocker


Vispa grädden. Vänd ner Nutellan i lite mer än hälften av grädden. Blanda i apelsinjuicekoncentratet. 
Vänd ner vaniljsocker och apelsinskal i resten av grädden.

Dela tårtbottnen i  tre delar. Fördela Nutellafyllningen mellan de tre delarna. Täck tårtan med apelsingrädden. 


Nu startar vi sköna fredag!



1 kommentar:

  1. Hallå där! Det där låter väldigt, väldigt smarrigt! Ni har smort kråset ordenligt ser jag. Ha en skön helg så hörs vi till veckan! :) <3 Kram Anna-Lena

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...