lördag 21 februari 2015

DAGENS LUNCH!







För nästan ett år sen var jag hos doktorn på vårdcentralen för en årlig hälsokontroll. Då upptäckte man att jag hade högt sockervärde. Det var inget jag kände av på något vis. Idag är jag sju kilo lättare och några cm mindre i midjemått. Jag har ingen medicin utan försöker hålla sockervärdet på en bra nivå med bra och nyttig mat. Så vissa dagar testas det nya recept hos oss. Idag var en sån dag. Men mannen föredrog det här receptet. Så jag får väl testa det men byta ut det vita mjölet. Klart att han också ska gilla maten här hemma. För er som vill testa dagens lunch delar jag med mig av receptet.

Till 4 personer behöver du:
2-3 potatis
1 dl kokosmjöl
1 dl bovetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
5 dl vatten
2 ägg
2 msk smör

Topping
400 g rökt hamburgerkött
2½ dl kesella, 1% fett
2 msk vatten
1 msk senap
1-2 krm salt
1 krm peppar
½ ask kryddkrasse

Skala och riv potatisen grovt. Krama ur så mycket vätska som möjligt ut potatisen.
Blanda mjölet med bakpulver och salt. Tillsätt vattnet och äggen och vispa till en slät smet. 
Vänd i potatisrivet.
Smält smöret och häll ner i smeten.
Grädda våfflorna i våffeljärn. Lägg dom på ett galler medan resten av smeten gräddas.
Strimla hamburgerköttet. Rör ut kesellan med vattnet och 
smaka av med senap, salt och peppar. 
Klipp kryddkrassen i kesellablandningen och rör ner hamburgerköttet.
Servera de nygräddade våfflorna med topping och en god grönsallad.


En mysig mellokväll till er alla!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...