fredag 19 juli 2013

BERLIN!


Jag och mannen har tillbringat några semesterdagar i Berlin. En stad som växte för varje dag vi var där. Vi åkte med en bussresa och följde med på några av deras guidade turer. 
Vi har sett mycket av det gamla Berlin och muren men också mycket av det nya Berlin som man håller på att bygga upp. Här bjuder jag på lite av det nya.




Berlin är byggt på sankmark och det är det som pumpas upp i dom rosa rören för att hålla Berlin torrt.
Ser ni den röda gubben? Tjocka i öst och smala i väst, så vet man var man är.




Nybyggt område med restauranger och bio där det ibland rullas ut den röda mattan för kändisar. För att bl a Sony skulle få tillstånd att bygga upp detta var kravet att resterna av den gamla byggnaden som låg här skulle flyttas 75 meter. Den kan man se när man går in på torget.
Över hela detta torget hängde ett enormt solskydd.




Till minne av alla försvunna judar. Konstnärens tanke är att när man går mellan betongblocken som är mellan 4 cm och 4 meter höga ska det ge en känsla av att man letar efter någon anhörig eller vän. Här kan man höra en maratonuppläsning av namnen på alla försvunna judar. Om man vill höra alla namnen får man stanna i 28 år.




Tydligen är ett besök på Ka De We ett måste. Nu har jag också varit där. 




Sista kvällen 203,70 meter ovanför Berlin.


Bilder Enkel Stil!

Det blev en snabb tur av Berlin. Vi har sett mycket mer och träffat fantastiska människor. 
Några dagar fyllda med upplevelser och massor med skratt.
Vi bodde 4 stjärniga Ivbergs Hotel, Kleiststr 9-12.


Önskar er en skön fredag!



2 kommentarer:

  1. Vilka bilder du visar! Härlig semestertripp förstår jag, kram Suss

    SvaraRadera
  2. Så kul att se bilder från er resa. Verkligen en stad med mycket historia. Min familj bilade i Tyskland när jag var tonåring då vi bland annat besökte Berlin och min pappas födelseort. Intressant resa som jag kan tänka mig att göra snart igen.

    Kram, Jenny

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...