torsdag 17 september 2015

Mmm...ÄPPELPAJ!







Äppelpaj (viktväktarnas recept)
2½ dl Havregryn
1½ dl Vetemjöl
100 g Margarin
5 msk Socker
(jag använde 2 msk till pajskalet och sötade äpplen med Stevia)
1½ msk Vatten
3 Äpple
3 tsk Kanel

Blanda havregryn, mjöl, 2 msk socker och margarin till en grynig massa. Tillsätt vattnet och knåda ihop. Tryck ut pajdegen i en form. Förgrädda i ugn 225° ca 10 min. Blanda 3 msk socker och kanel. Skiva äpplen i tunna skivor (låt skalet vara kvar) och vänd dom i socker och kanel. Lägg skivorna i ett fint mönster i pajskalet. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Servera med glass eller vaniljsås.
Njut.




I dessa äppeltider och med en man som tycker att äppelpaj är det godaste som man kan få till fikat är det bara att knåpa ihop en.
Jag håller med honom. Och det är extra gott när den är fylld av svenska goda äpplen och serveras med vispad vaniljsås till.
Mmm....

En skön torsdag!



2 kommentarer:

  1. Åhh så gott med äppelpaj eller äppelkaka. Längtar tills på lördag när jag ska få lite äpplen. Då blir det mumsig efterätt minsann. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Såå gottit & vilken vacker ♡ ...
    /Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...